Czym lepiej poruszać się po Łodzi: samochód, transport zbiorowy, rower czy hulajnoga? PORADNIK DLA TURYSTÓW [PODCAST]

Na samym dole znajdziecie do odsłuchania podcast w Spotify.

Cześć,

moi drodzy, zapraszam was na odcinek „Czym lepiej poruszać się po Łodzi: samochód, transport zbiorowy, rower, czy hulajnoga elektryczna?” Może są jeszcze jakieś inne rozwiązania. Odcinek na pewno zainteresuje turystów, którzy chcą się do nas wybrać. Ponownie albo pierwszy raz odwiedzić Łódź. Od razu podpowiem, że nie trzeba ze sobą zabierać wioseł lub pagajów. Nazwa Łódź bywa myląca.

1)     Samochód

Wydaje się oczywistym wyborem na przyjazd do naszego miasta. I tak i nie, jeśli zamierzacie wybrać się samochodem do Łodzi proponuje zostawić go na parkingu do tego wyznaczonym: parkingu galerii handlowej, pod hotelem gdzie macie nocleg. Lepiej wybrać komunikację zbiorową. Dlaczego nie samochód?

W Łodzi jak w każdym większym mieście odbywają się remonty. W mieście powstaje tunel średnicowy. Przez prace remontowe i powstają korki. Po co w nim stać, jak można zwiedzać Łódź? Dalej chcecie poruszać się samochodem? Zdecydujcie się nie omijanie Śródmieścia i okolicznych dzielnic. Można dojechać do dalszych punktów na obrzeżach. Najlepiej poruszać się po Al. Włókniarzy. Mniej korków jest po 19:00 z tym różnie bywa. Nie jestem anty-kierowca, sam  posiadam prawo jazdy oraz samochód. Nie poruszam się nim za często.

 2)     Komunikacja zbiorowa

Łódzkie MPK posiada: 353 tramwajów i 439 autobusów.  Potężna flota transportową zwłaszcza zimą. Na pewno nie zabraknie środków tej komunikacji. 

Mocnym plusem łódzkiego MPK jest honorowanie biletów przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Jeśli posiadamy bilet miesięczny, jednorazowy albo czasowy możemy w obrębię miasta przemieszczać się pociągami. Na terenie Łodzi mamy 28 stacji z przystankami kolejowymi

Link do szczegółów ŁKA

3)     Rower miejski w Łodzi

Działa w okresie wiosenno-letnim, działa maksymalnie do września, ewentualnie do pierwszej połowy października.

Na jakiej zasadzie to działa?

Obsługuje to firma Nextbike, za pomocą aplikacji:

Wg. Cennika na dzień 12.12.2024 r.:

Do 20 minut 0 zł

21 minut do 60 minut 4 zł

Druga godzina 6 zł

Każda następna godzina pow. 2 godzin 10 zł.”

Źródło: https://lodzkirowerpubliczny.pl/cennik/

Łódź posiada rozwinięte drogi rowerowe: 245 km dróg rowerowych ze stale zwiększającą sie liczbą arterii komunikacyjnych.

4)     Hulajnogi elektryczne

W Łodzi funkcjonuje dwóch operatorów hulajnóg elektrycznych: Bolt i Lime (Uber).

Koszt w Bolcie 1 zł za odblokowanie każdej z tych hulajnóg elektrycznych. W przypadku Bolta 0,95 zł za minutę przejazdu. W Lime stan z października to była ok 1, 05 zł za każdą minutę przejazdu.

Cenniki stale się zmieniają. Dwa lata temu zacząłem przekonywać się do hulajnóg elektrycznych. Cennik oscylował w przypadku Bolta (sam z niego najczęściej korzystam) ok. 0,80 zł i nie płaciło się za wypożyczenie hulajnogi.

Dlaczego hulajnogi i rowery się łączą?

Mają mocne plusy:

Krótszy czas przejazdu. Przejeżdżając obok korków samochodowych, możemy pomachać takiemu kierowcy. Choć radzę tego nie robić, bo cierpliwość kierowcy bywa krótka.

Zwiedzanie Łodzi z zupełnie innej perspektywy. Widać zieleń, która rozkwita nam pod nogami (kołami), zwłaszcza wiosną.

5)     Pieszo

Pewna oczywistość, o której czasami zapominamy. Jeśli mamy nocleg blisko Śródmieścia, lepiej przejść się na piechotę. Z punktu widzenia turysty i przewodnika miejskiego można obserwować kamienice. Wystarczy skierować nasze spojrzenie do góry i cieszyć się pięknymi okolicznościami architektury. Możemy dać się „porwać” w stronę kawiarni, której aromat unosi się w powietrzu (zwłaszcza zimą).

6)     Kolej Dużych Prędkości

Opcja rozwijająca się z każdym dniem Kolej Dużych Prędkości (Tunel Średnicowy) w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Mają być cztery przystanki: Polesie, Manufaktura, Dworzec Łódź Fabryczny i Łódź Żabieniec. W teorii Łódź ma być miastem 15 minutowym. Wsiadamy w jednym punkcie i przemieszczamy się do następnego w 15 minut. brzmi to obiecująco. Mamy Dworzec Łódź Fabryczna, który jest dworcem końcowym i startowym, nie przesiadkowym. 

Na zakończenie dodam jeszcze, że opcja hulajnogi i roweru znacznie poszerza nasze opcje poruszania się po mieście jak dysponujemy takimi własny środkami lokomocji

Transport roweru umożliwia nam PKP. Moim zdaniem te opcje ostatnie są świetnie. Ktoś się upiera na samochód? Może przyjechać i wtedy może przyzna mi racje.

Macie inne odczucia, wybory lub inne ogólnie odpowiedzi czym poruszać się po mieście. Zapraszam do sekcji komentarzy. Możecie dopisać ewentualnie, czy zgadzacie się ze mną, czy nie. Albo dopisać czy jest inna opcja przemieszczenia się po Łodzi, o której wiecie i polecacie.

Źródła (data dostępu: 12.12.2024):

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top